Folktandvården

Jag var för en tid sen hos tandläkaren, vid årskiftet till det året man fyller 20 så får man ju betala sin tandvård själv.
jag fick då vid tandläkarbesöket besked på den summa som jag skulle få betala varje månad för en så kallad Frisktandvård. Jag fick då 55 kronor i besked.
Janne var också dit och fick ett besked om pris, sen sa de till henne att det gällde vid akuta fall och så.
Det jag idag fick hem på posten stämde inte med det pris jag hade fått.
Det stod att jag skulle få betala 80 kronor per månad vilket är 960kr om året. Det är en liten skillnad mot de 660kr som jag enligt tandläkaren skulle få betala.
Sen började jag läsa vad som Inte ingick i avtalet
  • Behandling med implantat eller fasta och avtagbara proteser, tandreglering
  • Rehabiliterade och habiliterade vård
  • Kosmetisk tandvård
  • Akutbesök hos annan vårdgivare än den som är anvisad av Folktandvården i Uppsala län
  • Akut eller planerad behandling av skador vid olycksfall
  • Arbetsskador
  • Vård enligt merkostnadsprincipen, dvs vård som inte är odontologisk motiverad.
  • Intyg om munförhållanden
  • Utbyte av felfri fyllning i annat material
Det fick mig att börja undra vad försäkringen egentligen står för, själva undersökningen som amn gör och ta bort tandsten? I så fall så är det inte värt 960kr per år!
Det stod att den gällde för
  • Undersökningar och utredningar
  • Hälsofrämjande insatser
  • Behandling av sjukdoms- och smärtillstånd
  • Reperativ vård-  enstaka kronor ingår

Kommentarer
Postat av: Malin

fan va kasst, jag hade tänkt o ta de där jag med. Men nu tänker jag låta bli. :P

2009-12-21 @ 15:11:47
URL: http://maliiintherese.blogg.se/
Postat av: marie

ja det där är sämst, man ska inte ta den där:P fick klara besked av mamma när jag kom hem från tandl sist. så spola försäkring

2009-12-21 @ 17:33:48
URL: http://marieeee.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fan, kanske dags att tänka om en gång till för mig då.. svårt det där med att bli vuxen

2009-12-21 @ 23:03:06
URL: http://hallelalle.blogg.se/

Du kan kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0