Det känns bra!

Nu kom jag hem från affären.
Idag har jag försökt handla så ekologiskt som det går, eller nyckelhålsmärkt. Vissa saker så finns det inte som ekologiskt vara, som min favoritdryck multivitamin. Men att göra ett försök är en bra start. Som laktosintollerant så hittade jag ingen mjölk/ filmjölk som var ekologisk. Förpackningen var återanvänd, men är inte säker på innehållet.

Om man tänker efter så är det inte så himla mycket dyrare, kanske 3 kronor mer per kilot på bananer, några kronor mer för en kaviar. Vad som är lite dyrare är köttprodukter, där kunde det skilja ganska mycket i pris, men det känns bra i hjärtat i alla fall.

Krav logga                                  

Vi har fått kolla lite på filmer om detta i (skolan). Jag tycker det är lite sorgligt att de i andra länder får kämpa så hårt för att vi i väst ska få ha bekvämlighet.
Som exempel så så av det priset vi betalar för en tröja så får arbetarna 1-5% av summan, det är INGENTING! Det är inte bara en arbetare heller på en tröja, först ska bomullen plockas sen ska den färgas, så ska det sys. Det är många arbetare på en tröja men ändå får det inte mycket pengar. De jobbar också sjukligt mycket timmar. En månadslön kan ligga på 70kronor.

Hur det går till i de där fabrikerna vill man nästan inte tala om, de sättet som de anväder sig av när man färgar kläder, de kemikalier man använder, de är helt förbjudna i Europa. Där står arbetarna dag ut och dag in med knappt några skydd. De får knappt tid till att sova och de flesta har en ständig oro för hur ekonomin ska gå ihop.

Så jag ska i alla fall fösöka tänka på detta och inte handla en massa onödig mat som kommer från dåliga förhållanden.


Kommentarer

Du kan kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0