Ipred 6/4 Måndag

Den nya Ipred lagen so trädde i kraft den 1 april 2009 innebär för de som inte vet

Lagen tillåter branschorganisationer att samla in information om IP-adresser som anses vara misstänkta för fildelningsbrott genom att begära att internetoperatörerna lämnar ut uppgifter om vilket internetabonnemang som IP-adressen tillhör genom ett domstolsbeslut.
Efter att domstolsbeslutet gått igenom avslöjas identiteten för IP-adressen och ett varningsbrev kan då skickas av branschorganisationen. Om varningsbrevet ignoreras av personen som anklagas för att ha genomfört illegal fildelning kan branschorganisationen ta frågan till en civil domstol där personen i fråga kan komma att bli stämd.
Personen kan även bli polisanmäld om brottsligheten är omfattande.
Branschorganisationen kan även välja att offentligt meddela domen, till exempel att de publicerar en tidningsannons som den dömde då kan tvingas att betala.
Ipred-lagen är inte menad att användas mot personer som laddar ner enstaka verk, utan är menad att främst användas till att döma personer som har laddat upp material eller laddat ner ett flertal filer.



Jag personligen tycker att detta är en helt bortkastad lag. Kan man inte lägga energi och resucher på andra saker?
Hur rika är egentligen inte alla filmskapare?. Musik branschen tror jag inte heller är så fattig.
Jag för min egen del köper skivor av de artister jag är mest intresserad av, folk har ju olika musikstilar så varje skiva måste ju bli köpt någongång. Sen alla de andra låtar som t ex hörs på radion, de får Pengar av radiostationerna för att deras låt spelas. Så artister som Lady GaGa kan ju inte vara så speciellt fattig.

När de säger att denna lag har röstas igenom demokratiskt eftersom det är folket som har valt de personerna som stiftar lagen så har fel i min mening helt fel! De personer som sitter där och stiftar lagar är gamla gubbar som knappt vet vad en dator är. De har ingen aning om vad de svenska folket vill verkar det som. Hejja piratpartiet.

Sen så ser jag lite på kvällsöppet med Ekdal då det är en som representerar de som skriver böker. Så de menar att alla bibliotek är fildelare eftersom där kan man läsa och höra deras verk helt gratis.
Jag blir bara så putt på att man inte kan lägga ner energi på att ta fast såna som gör barnporr eller riktiga brott!
Jag vet inte hur jag kommer att göra, ligger lågt ett tag bara

Kommentarer

Du kan kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0